You are currently viewing פיות חלק א’

פיות חלק א’

פיה היא יישות על טבעית המבוססת על סיפורי עם מאירופה המערבית של ימי הביניים. מעניין לראות שאפילו שבאותם סיפורי עם משתמשים במילה פיה, המשמעות משתנה בנוגע למה בעצם “פיה”. לעיתים השם מתאר כל יצור מיסטי שמזכיר במראהו בן אנוש, כולל גובלינים וגמדים, במקרים אחרים זה מתאר דמות מאוד מסוימת ועדינה.

מקור שמה הוא מהמיתולוגיה האירופית והיוונית. “Fairy” מגיעה מלטינית Fata שמשמעותה גורל ומצרפתית עתיקה – Faerie שמשמעותה קסם או כישוף. בצרפתית המילה שימשה לתאר ישות על טבעית. הזכר נקרא פֶה, פֵיוֹן או בן פיות.

מוצאה של הפיה הוא בפולקלור ובסיפורי עם עתיקים, אך ניתן למצוא אזכורים שלה גם באגדות, ספרות מודרנית, סרטים, קומיקס ומשחקי תפקידים.

אנחנו יכולות למצוא פיות כדמויות מסיפורי אבירים של ימי הביניים, אגדות ויקטוריאניות ועד ימינו בספרות המודרנית. התיאורים כמובן נחשבים לבדיוניים כיוון שהן מתוארות כדומות לבני אדם ובעלות יכולות החורגות את היכולות הפיזיות – מזכירות מלאכים ויצורים רוחניים אחרים מדתות שונות.

 

פיות מתוארות לעיתים קרובות כבעלות מראה אנושי ובעלות יכולות מיוחדות כמו היכולת לעוף, להטיל קסמים, לראות ולנבא את העתיד.

 
יש להבדיל בין איך שרואים פיות בספרות של ימי הביניים לבין הספרות המודרנית, בעיקר זאת שמיוחסת לתרבות הקלטית. כאשר שומעים “פיה” לרב נדמיין יצור זעיר מאגדות הילדים של ימינו, עם כנפיים שמואר באור נדיר ומפזר אבקת פיות. הן מתוארות בעלות כוחות קסם כמו טינקרבל בסיפור של פיטר פן או הפיה הטובה שבסיפור של סינדרלה. הפיות המודרניות, בין המאה ה -18 וה -20, מגיעות מהמסורת שבעל פה לפני שהועברו לכתב.
אך המושג פיה הוא הרבה יותר כללי מזה. הוא בעצם מתאר מגוון רחב של יצורים על טבעיים. ניתן לתאר זאת בצורה הטובה ביותר על ידי המילה היוונית – daimon, שפירושה “רוח”. הן אינן אלוהות, כלומר אל או אלילה, במובן הרגיל של המילה, ובכל זאת הן אינן בנות תמותה בלבד; לעתים קרובות קל יותר לסווג אותן כאלוהות מינורית.

חלק התיאוריות העממיות כוללות תיאור של פיות כשדים בתרבות הנוצרית, או כיצור אלוהי באמונה הפאגנית, נשמות מתים, ספיריטס של הטבע.

אם נסתכל על הרעיון של פיות, נגלה כי ההיסטוריה שלהן הולכת הרבה יותר רחוק מבחינת הזמן ממה שאנחנו חושבות. אולי את הצורה המוקדמת ביותר של פיות ניתן למצוא באופן רופף אצל היצורים המיתולוגיים במיתולוגיה היוונית, כמו הנימפות, הסאטירים והסילנים. הנימפות ממיתוסים יוונים קדומים יכולות להיחשב כפיות והן היו קיימות עוד בזמן שכתב הומרוס על האיליאדה והאודיסיאה. אפילו אלי הנהר במיתוסים יוונים יכולים להיות מסווגים כפיות. אלה רוחות או אלוהויות מינוריות של הטבע.

 

בתרבות המודרנית מראים אותן כבנות זעירות או נערות עם כנפיים. אך במקור הן תוארו כגבוהות, זוהרות ויישויות מלאכיות או להפך טרולים קטנים.
תיאור כנפיים, הנפוץ באמנות הויקטוריאנית, נדיר מאוד לראות בסיפורי העם – אפילו כאשר תיארו בסיפורים את הפיות כבעלות יכולת לעוף, הן היו עושות זאת על גבעולי פרחים או גב של ציפורים.

בגלל שיש מגוון כה גדול של פיות וגרסאות שונות של הטבע שלהן, המקור שלהן – לא ברור כיום וזהו בעיקר אוסף של תיאורים ואמונות.


לעיתים התייחסו לפיה רק ליצורים קסומים ושובבים, שנהנים מתעלולים ובעלי מראה אנושי. אך במקרים מסויים מתייחסים לפיה באופן כללי יותר – כיצור על טבעי כמו גובלין או גמדים. פיה הינה מושג לתיאור משהו קסום או מכושף. זה גם משמש לתיאור המקום ממנו מגיעים כל יצורי הקסם – ארץ הפיות.


ישנו מוטיב חוזר בו רואים את הפיות כיצורים מזיקים שצריך להדוף. חלק מהקמעות המוכרים נגד פיות הן פעמוני הכנסייה, לבישה של בגדים הפוך , תלתן בעל ארבעה עלים. פיות תוארו שנהנות להסיט מטיילים ממסלולם ואף הואשמו בעיוותי לידה שונים.

אחת התיאוריות למקור הפיות, הינה כי גזע של אנשים זעירים אשר התגורר פעם במדינות הקלטיות ובאיים הבריטיים, הונע להסתתר על ידי אנשים אחרים שפלשו אל אדמתם. הם נתפסו כגזע שונה, לעיתים אף כרוחות. האמינו שהם חיים בעולם תת קרקעי וגבעות נסתרות.

בסיפורי עם מתקופת האבן ייחסו את לבושם הירוק ובתיהם המחתרתיים, לצורך שלהם להסתיר ולהסוות את עצמם מבני אדם עוינים. שימושם בקסם הוא מיומנות הכרחית למאבק בבעלי נשק מברזל – שלא היה ליצורים הזעירים – ולכן מעמד בקרב הפיזי היה נחות מהבחינה הזאת.
באחת התיאוריות נאמר שנהגו לסגוד לפיות, בדומה לאלים – אך בעקבות עלייתה של הנצרות, כוחם הרוחני פחת.

יצורים רבים המתוארים כאלוהות בספרות העתיקה, מתוארים כ”פיות ” בכתבים עדכניים יותר.


כאשר הנצרות עלתה, הגיעה איתה האמונה כי פיות הן מלאכים נופלים או לחילופין – פשוט לא מספיק טובים בשביל גן עדן. עם ההתחזקות של האנשים, כך גם התחזקה האמונה הזו – ודמויות חיוביות כמו הובגובלין (במקור רוח חברותית בתוך הבית), הפכה לגובלין מרושע ועוין. התעסקות בפיות הפכה לסוג של כשפות ופורסמה כאסורה.

אגדות – נקראות באנגלית Fairytales, על אף שלא תמיד יש שם פיות. עכשיו כשהבנו מי היא הפיה – ניתן להסביר שהסיבה שאגדה נקראת כך באנגלית – היא בגלל שזוהי סוג של מתולוגיה שבאה להסביר את התופעות האנושיות והסביבתיות שאינן שגרתיות ואף מיסטיות – שקרו בזמן לא מוגדר בעבר (“היו היה” או “לפני שנים רבות”) ומקבצים בתוכם מקורות רבים – המפוזרים גיאוגרפית וכרונולוגית.

להמשך קריאה על פיות, לחצי כאן

מרחב ריפוי בווטאפ

קבוצת מסרים קבוצתיים ואישיים , ברכות ותדרים מרפאים. מטרתה לתמוך בתהליכים התפתחות אישיים ורוחניים.
הצטרפי אלינו כדי לקבל עדכונים על מדיטציות, מאמרים חדשים ועוד שלל הפתעות.

למעבר לקבוצה – לחצי פה או על התמונה עם הנר

Spread the Light