You are currently viewing תולדות הקסם

תולדות הקסם

בסוף המאה ה13, המילה הצרפתית “magique” נכנסה לשפה האנגלית והפכה ל”קסם”. ההגדרה הצרפתית המקובלת של המילה הייתה אמנות ההשפעה על אירועים והפקת פלאים באמצעות כוחות טבע נסתרים.
 
אפיון הרבה יותר קרוב של קסם ממה שמספק כל מילון מודרני, אך עבור המכשפה מהמאה ה -21, נכון יותר לומר שקסם הוא אמנות ההשתתפות המודעת בכוח היצירה של היקום, על ידי הכוונה ושימוש באנרגיות של הטבע אנחנו גורמות לשינויים הרצויים בחיינו.
 
בעקבות ההבנה שהמציאות משתנה באופן תמידי, מכשפות משתמשות במגוון שיטות כדי לחבור את הכוח האישי שלהן עם הכוח השולט על פעולות היקום. באמצעות קשר זה, כוונותיהם המוצהרות מתבטאות במציאות הפיזית.
 
קסם מכונה בדרך כלל על ידי מתרגליו “כישוף”(Witchcraft) או “the Craft”, מונחים המדגישים את האמנות והמיומנות הנדרשת בכדי להצליח לברוא שינוי. אין כאן גישה אחת נכונה כמובן לכולם, גם בבחירה של המונחים – בכל הנוגע לקסם זה לגמריי אישי.
 
באופן כללי, מטרות הקסם נוטות להתמקד בשיפור הנסיבות של חיינו, בעיקר בתחומי העושר, האהבה והרווחה הפיזית. אנשים עשויים לחולל קסמים ספציפיים לצורך מציאת עבודה טובה יותר, מציאת בן זוג רומנטי או החלמה מהירה ממחלה ופציעה. מטרה נפוצה נוספת היא הגנה, כגון ברכה לנסיעות בטוחות או גירוש השפעה ומצב שלילי מחיי.
 
רווח אישי אינו מטרת הקסם היחידה, מכשפות רבות פועלות לרווחתם של אחרים, בין אם מדובר באנשים שהן מכירים, ובין אם אנשים במקומות רחוקים. מכשפות רבות בוחרות לפעול למען התפתחות רוחנית של הכלל, בנוסף לרווח האישי.
 
מתוך הבנה שכולנו מחוברים ברשת אנרגטית אחת ולכן בהשפעה על האחר יש השפעה לעיתים ישירה ולעיתים עקיפה גם עליי. או במילים אחרות – טובת היקום, טובתי היא.
 
תרגול קסם בימינו יכול לכלול מגוון עצום של השפעות, מסורות וגישות. לחשים, טקסים, קמעות, ריקודים, שיקויים, דמיון מודרך וניבוי הם כל פעילויות הנמצאות בתחום הקסם. חלק מהתרגול עשוי להגיע ממסורות עתיקות יומין, בעוד ששיטות אחרות מגיעות מתוך השראה של הרגע.
 
מבחינה היסטורית, התפיסה המערבית של קסם, נעוצה במסורת היהודית-נוצרית והיוונית-רומית עתיקה.תרבות שהתפתחה בצפון אירופה בתקופת ימי ביניים.
 
הסיפור של הציליויזיציה המערבית כולל את הפארדיגמה של קסם-דת-מדע ועוקב אחרי ההתפתחות והדעיכה של הקסם לטובת דת ולאחר מכן הניצחון הסופי של המדע. מדע המאותגר גם הוא כיום על ידי חוקרים.
 
מקור המילה קסם, מעלה שאלות ותהיות לגבי כיצד דת של אדם אחד הוא קסם של אדם אחר ולהפך.
 
המילה קסם (Magic) לקוח מהמילה magia בלטינית ומתייחס לשבט בפרס הקדומה ולדתם הזורואסטריאנית ( Zoroastrianism). על פי המסורת היוונית-רומאית, קוסמים החזיקו בידע סודי ויכולת לתעל את הכוח מול אלים, רוחות או אבות קדומים.
 
מסורות רבות הקשורות לקסם בעולם הקלאסי נובעות מאמונות המגיעות מאמונות קדומות במזרח התיכון ועסקו בצורך לתעל קסם כנגד כישוף.
 
רישומים של קסמים אשר הופנו לאלים, אש, מלח ותבואה נמצאו ממסופוטמיה ומצריים. הם גם חושפים קריאה לרוחות מתים – שנחשבו מוצא אחרון להגנה מפני “קסם מרושע”.
 
פפירוסים יווניים-מצריים מהמאה הראשונה עד המאה הרביעית לספירה, כוללים מתכונים קסומים הכוללים בעלי חיים וחומרים מן החי, יחד עם הוראות לעריכת טקס בכדי להבטיח את יעילותם.
 
המנהג הרומי של אוגורי (פרשנות התנהגות ציפורים) – והיה נהוג באופן נרחב כאמצעי לקביעת זמנים מועילים לעסוק בפעילויות ספציפיות; לעתים קרובות זה מילא תפקיד בקבלת ההחלטות הפוליטיות.
 
החברה הרומית העתיקה עסקה במיוחד בכישוף ובכישופי נגד, תחרויות הקשורות לפיתוח מעמדות עירוניים חדשים תחרותיים שחבריהם נאלצו לסמוך על מאמציהם גם מבחינה חומרית וגם קסומה, כדי להביס את יריביהם ולהשיג הצלחה.
 
לעיתים נוכל לראות את המילה קסם מאויתת “Magik”. איות זה מקורו בעבודתו של אליסטר קראולי, מנהיג בתנועה הנסתרית הבריטית בסוף המאה ה -19 ובתחילת המאה ה -20 שהולידה את המסורת הרוחנית שנודעה בשם וויקה.
 
קראולי הוסיף את ה”ק “בסוף כדי להבחין בין הנוהג שלו לזה של האשליות, או” קוסמי הבמה “שהפכו פופולריים במהלך ימיו.
 
בסופו של יום, קסם מתרחש כל הזמן, בין אם אנחנו רואים אותו או לא.
אם נחשוב על כך – הכל הוא קסם – הפרח בגינה, הציפור על העץ וגם אנחנו.
 
הדרך בה אנחנו מתעלים אותו משתנה ותלויה בכוונתנו.
ואולי אנחנו בכלל לא צריכות להבין אותו? אולי מספיק להבין שהוא תמיד היה, הוא פה להשאר וכל מה שנותר לנו – זה להתחבר אליו ולהרגיש.
 
Magic is believing in yourself, if you can do that, you can make anything happen.
― Johann Wolfgang von Goethe
 
סבטלנה
רוצה לקבל עדכונים על פוסטים נוספים, מדיטציות חודשיות ללא עלות, מסרים ומפגשים רוחניים בזום? מוזמנת להצטרף לקהילה של מרחב ריפוי בווצאפ.
 
 
 
 
 
Spread the Light