עוף החול (פיניקס)

הפיניקס או בשמה בעברית, עוף החול, הינה ציפור מיתולוגית המסמלת תחיה, התחדשות, אלמוות, ריפוי ואת האש הנצחית. איזכורים ואומנות בה מופיעה הציפור המסתורית – מגיעים עד ל 1500 לפני הספירה לפחות. 

המקור שלה ככל הנראה במצריים העתיקה או המזרח התיכון, אך תרבויות אחרות כמו יוונים, סינים והודים מספרות על ציפורים בעלות כוחות על טבעיים. 

עוף החול היא ציפור גדולה, בעלת נוצות אש בצבעים של סגול, כתום וזהב. כך גם צבע החזה שלה אדום בוהק. לעיתים קרובות היא מתוארת עם זנב ארוך ופלומת נוצות על המצח בצבעים של כסף וכחול. 

היא מתוארת כהדורס הגדול יותר מנשר, אך מזכירה יותר טווס או עגור.  ההשראה של הציפור האגדית הגיע ככל הנראה כשילוב בין נשר, נץ, עגור, פלמינגו או טווס. למעשה, ארכיאולוגים גילו שרידים של אנפה ענקית שגובהה כבן אדם באיחוד האמירויות הערביות. הם מאמינים שהציפור נכחדה בסביבות 1500 לפני הספירה.

אטימולוגים מאמינים שהשם עוף החול חולק שורשים עם השם של האנשים הקדומים של הים התיכון הנקראים הפיניקים. המילה פיניקס ביוונית מתייחסת לצבע סגול-אדום. הפיניקים היו ידועים בהכנת צבע סגול-אדום נחשק. לכן, ניתן לייחס את שמה של הציפור לתיאור נוצותיה הצבעוניות.

כפי שמספרת האגדה, עוף החול היא ציפור מיוחדת במינה שחיה 500 שנה. כאשר פיניקס מתקרב לסוף חייו, הוא עושה לעצמו קן. הקן עשוי מצמחים ארומטיים, כמו מור, קסיה, מרווה, לבונה וקינמון. לאחר מכן, עוף החול מכה את מקורו בסלע, מה שמעורר להבות. ואז, הוא מנפנף בכנפיו כמו מפוח, מבעיר את הקן שלו ואז את עצמו באש.

הקסם של עוף החול הוא שברגע שהוא מת בלהבות, הוא נולד מחדש בקן שלו. כך, כפי שנאמר, עוף החול עולה מהאפר. לאחר מכן הוא אוסף את האפר, מגלגל אותו לביצה עטופה במור וטס להליופוליס שבמצרים. שם הוא מעביר את הביצה למקדש השמש, ככבוד לאל השמש רא.

על פי האגדה, לעוף החול יש כל כך הרבה כוח עד שהדמעות שלו מרפאות כל דבר שהן נוגעות בו והאפר שלו יכול להחיות את המתים.

גרסאות שונות של אגדת עוף החול הופיעו עם הזמן. בחלקם, מחזור החיים של הציפור היה 540 שנים, ובחלקם למעלה מאלף. 

לעוף החול היה מקום מיוחד ברומא העתיקה, בהיותו קשור לעיר עצמה. הוא צויר על מטבעות רומיים, בצד השני של דמות הקיסר. זה ייצג את לידתה מחדש של העיר עם כל שלטון חדש. ההיסטוריון הרומי טקיטוס גם תיעד את האמונות לגבי עוף החול באותה תקופה. טקיטוס ציין שמקורות שונים סיפקו פרטים שונים. אבל כולם הסכימו שהציפור קדושה לשמש, ובעלת מקור ופלומה ייחודיים. הוא התייחס לפיניקס כזכר.

פיניקס בדת

הדת החדשה של הנצרות צמחה בדיוק שהאימפריה הרומית החלה להתדרדר. הקשר ההדוק בין עוף החול ללידה מחדש העניק לו חיבור טבעי לתיאולוגיה החדשה. בסביבות שנת 86 לספירה האפיפיור קלמנס הראשון השתמש בעוף החול כדי לטעון לתחייתו של ישו. 

אולי באופן מפתיע בהתחשב בקשר שלו לנצרות, עוף החול מופיע גם בתלמוד היהודי הקובע שעוף החול הייתה הציפור היחידה שסירבה לאכול מעץ הדעת. אלוהים תגמל את הציות שלו בכך שהעניק לו אלמוות ואפשר לו להישאר בגן העדן.

ציפורים הדומות לעוף החול מופיעות בתרבויות רבות ושונות ברחבי העולם.

הפרסים סיפרו על הסימורג שהייתה דומה לטווס, אבל עם ראש של כלב וטפרים של אריה. היא הייתה חזקה מאוד ומסוגלת לשאת פיל. בנוסף לכך היא הייתה עתיקה, חכמה והצליחה לטהר מים ואדמה. 

לרוסיה יש ציפור אש, הידועה בשם Zhar-Ptitsa. ולסינים היה את הפנג הואנג, שהופיע במיתוסים מלפני 7,000 שנה. האחרון תואר כנראה יותר כמו פסיון, למרות שהוא היה אלמוות.

בתקופה האחרונה, התרבות הסינית קשרה את עוף החול עם אנרגיה נשית. זה מנוגד לאנרגיה הגברית של הדרקון. לפיכך, הפניקס משמש לעתים קרובות לייצג את הקיסרית, בעוד הדרקון מייצג את הקיסר. הזיווג של שני היצורים הקסומים נתפס כסמל למזל טוב. וזה מוטיב פופולרי לנישואין, המייצג את הבעל והאישה החיים בהרמוניה.

ערים רבות אחרות ברחבי העולם בחרו בעוף החול כסמל לאחר שחוו שריפות הרסניות. הסמליות ברורה – כמו עוף החול, הם יצמחו מהאפר עם חיים חדשים. שמה של העיר המודרנית פיניקס באריזונה מזכיר לנו את מיקומה על חורבות של עיר אינדיאנית.

באנגליה, לאוניברסיטת קובנטרי יש עוף החול כסמל. הציפור מתייחסת לבנייה מחדש של העיר לאחר שנהרסה בפשיטות הפצצה במלחמת העולם השנייה. ולקולג’ סוורתמור בפילדלפיה יש את הדמות של הפניקס כקמע שלה. המכללה נבנתה מחדש לאחר שנהרסה בשריפה לקראת סוף המאה ה-19.

למרות שזה לא חלק מהאגדות הקודמות, בשנים האחרונות הפניקס נחשבו כבעלי כוחות ריפוי. ידוע שהדמעות של עוף החול היו מסוגלות לרפא חולים. וחלק מהסיפורים אפילו מחזירים את המתים לחיים.

כמה מהסיפורים המודרניים הידועים ביותר הכוללים עוף החול הם ספרי הארי פוטר מאת ג’יי קיי רולינג. לדמבלדור, המנהל של הוגוורטס, בית הספר לקוסמים בו למד הארי, יש עוף חול מלווה בשם פוקס.

סיפורים מודרניים הוסיפו לכוחותיו של עוף החול. מקורות שונים מתארים אותם כיכולים להתחדש מפציעה, לשלוט באש ולעוף במהירות האור. הם אפילו מקבלים את היכולת לשנות צורה, לפעמים להסוות את עצמם בצורת אדם

בעוד שפרטי עוף החול עשויים להשתנות בסיפורים שונים, תכונה אחת נשארת קבועה. זה המוטיב של מוות ולידה מחדש.

עוף החול מזכיר לנו ששינוי יכול להביא הזדמנויות להתחדשות. ממוות, אפילו ממוות פיזי, אין לחשוש. במקום זאת, זהו שלב הכרחי במעגל החיים. וזה פותח את הדלת להתחלות חדשות ואנרגיה רעננה.

זה אולי הסיבה שעוף החול הוא מוטיב פופולרי בקעקועים. לעתים קרובות זו הבחירה של אלה שמרגישים שהפנו עורף לחייהם הישנים. עוף החול מייצג לידה מחדש ותקווה לעתיד.

עוף החול כחיית טוטם (משמעויות רוחניות)

יש אנשים המאמינים שאפילו יצורים מיתולוגים כמו עוף החול יכולים לפעול כחיית טוטם. אלו הם יצורים הפועלים כמדריכים ומגינים רוחנית של אנשים. הם עשויים להופיע בחלומות. או שהם עשויים להופיע בחיי היומיום, אולי בספרים או בסרטים.

עוף החול כחיית טוטם מביאה מסר של תקווה, התחדשות וריפוי. זוהי תזכורת שלא משנה באילו כשלונות אני נתקלת, יש לי את היכולת להתגבר עליהם. ועם כמה שהמצב בו אתה מתמודד קשה, זו יכולה להיות הזדמנות ללמוד ולצמוח.

הקישור שלו לאור ולאש מחבר גם את עוף החול לאמונה ולתשוקה. בדרך זו, זה יכול להזכיר לך את החוזק של האמונה והתשוקה שלך. בדיוק כמו עוף החול, יש לך את הכוח להיעזר בהם כדי לחדש את עצמך.

התמונה המצורפת צוירה על ידי האומנית ז’ניה זיסמנוב המדהימה https://www.instagram.com/zhenya.zis.art

 

Spread the Light