You are currently viewing הצבעים, משמעותם והשפעתם עלינו

הצבעים, משמעותם והשפעתם עלינו

צבעים משחקים תפקיד דומיננטי בחיי היום היום שלנו. הם משפיעים על החשיבה שלנו, רגשות, החלטות שאנחנו עושות ואפילו על מצב הרוח שלנו. לצבעים ישנה משמעות בדת ובתרבויות שונות. לצבעים יש יכולת לייצר שינוי ובעלי יותר כוח ממה שאנחנו לפעמים יכולות לדמיין. 

צבע הוא תחושה שנוצרת במוח בעת צפייה בעצמים שמוטל עליהם (או שהם פולטים) אור. הצבעים הינם אורכי גל שונים של האור שאותם אנו קולטים באמצעות חוש הראיה. לכל צבע יש את הרטט ואורך הגל שלו.

המקורות למשמעות הצבעים השונים מגוונים. חלקם ראשוניים כמו הקשר של הצבע הירוק עם צמיחה וצמחייה רעננה. אחרים התפתחו מאוחר יותר מתוך סיטואציות שונות שאנשים מצאו את עצמם בהן. כמו הקשר של הצבע הירוק עם רעל ומוות עבור האירופים של המאה ה-18. ולפעמים משמעויות הצבע יכולות להשתנות עם הזמן, כמו איך האסוציאציה של ירוק השתנתה מצבע של רעל לצבע של רעננות וחיוניות (אסוציאציה שתראה היום במותגים רבים עם מודעות אקולוגית ובהשראת צמחים).

צבע בתרבויות העולם

משמעות הצבע משתנה בין אנשים שונים ותרבויות שונות. אנשים אוהבים צבעים שונים כמו שהם אוהבים מאכלים שונים. צבע מייצג רגשות, אנשים, מדינות, תרבויות. בעולם המערבי, הצבע האדום נראה לעתים קרובות כמסמל כעס או תוקפנות. חלק מחברות ביטוח הרכב גובות יותר עבור מכוניות אדומות מכיוון שחלק מבעלי המכוניות האדומות אגרסיביים יותר או לוקחים יותר סיכונים.

האם אי פעם שמתם לב לשינוי בגישה כשאתן מוקפות בצבע מסוים? אולי הוצפת נוסטלגיה בזמן שאת בוהה בגוון ספציפי. פסיכולוגיית הצבע מלמדת אותנו שחלק גדול מההתנהגות האנושית מוכתבת על ידי צבע.

צבעים משמשים בטקסים דתיים או מייצגים היבטים של דת. ילידים אמריקאים כוללים צבעים בטקסים דתיים. עם האיווה (Iowa) רואה בארבעה צבעים קדושים: שחור, צהוב, אדום ולבן. הם מייצגים את הדגל שלהם ואת מה שהם מחשיבים כארבעה גזעים של האדם. 

בבודהיזם הטיבטי, נזירים בודהיסטים לובשים גלימות  כתומות, בעיקר בשל המסורת. זה היה הצבע הכי פחות יקר בזמנו וזה מה שהם המשיכו ללבוש. הגלימות עצמן מסמלות “פשטות וניתוק החומריות”. 

ירוק הוא הצבע המסורתי של האיסלאם. הדגל האסלאמי ירוק. ירוק מוזכר בקוראן גם כצבע הבגדים, הכריות והשטיחים בגן עדן. 

בנצרות, הצבע האדום מסמל את הדם של ישוע המשיח ואת הקורבן. הלבן מייצג את גופו של ישו. שחור מייצג את החטא ואפור הוא צבע האפר וזה מייצג תשובה בקתוליות. 

ביהדות ישנה התייחסות למשמעות הצבעים – בהקשר של עשר הספירות.

מאז ימי בראשית משול האדם לעץ החיים שרגליו ניצבות באדמה וראשו מיתמר השמיימה. בקבלה היהודית עץ החיים משקף את מלאכת וסודות הבריאה כולה. עשר הספירות בנויות משלושה עמודים: עמוד החסד,עמוד הדין והעמוד המרכזי. 

שימוש צבעים ברפואה

צבעים משמשים לעתים בטיפול (נקרא גם כרומותרפיה). לצבעים השונים יש השפעה שונה על הגוף, כך לפי הרפואה ההודית המסורתית. לדוגמה, הצבעים החמים: אדום, כתום וצהוב – הינם בעלי איכות ממריצה. לעומת זאת, צבעים קרים כמו כחול, אינדיגו ומג’נטה – מרגיעים ומאזנים מבחינה אנרגטית. לפי הרפואה ההודית, לצבעים יש השפעה על הצ’אקרות, ומכאן שגם על איברים ומערכות מסוימות בגוף.

לקריאה נוספת על צ’אקרות ניתן ללחוץ כאן

המטפלים בטכניקת הקולורתרפיה מאמינים שצבעים מסויימים יתנו לנו תגובה כימית המשפיעה על הורמונים בגופנו. לדוגמא צבע הכחול יתן לנו תחושת הרגעה שעשויה להוריד לחץ דם,כאשר הצבע האדום יתן לנו את התוצאה ההפוכה. ירוק צבע מרגיע ומרפא. בקבלה מוסבר כי הסיבה הרוחנית לתופעה הרווחת בעולם הטבע, שצבעם של הפירות בתחילת ברייתם הוא ירוק, משום שהירוק מייצג את תחילת ההתהוות בבריאה. לכן בכוחו לרפא את הגוף ואת הנפש באמצעות חידושם והשבתם למצב בו היו בעת ביאתם לעולם. אכן, גם בתהליך הפוטוסינתזה, הירוק מנקה ומטהר את האוויר מפסולת הפחמן שאנו פולטים ומייצר חמצן לטובת בני האדם. את אותה פעולה עושה הצבע הירוק לנפש האדם.

צהוב הוא צבע שנותן מוטיבציה וחיוניות ,מניע קדימה ועל כן ניתן לטפל בו בדכאון. צבע הורוד העדין נמצא מרגיע עוינות וניתן לטפל בו באנשים כועסים או אנשים המרגישים שאין מי שיגן עלייהם וחרדים,לעומת זאת מכיוון שצהוב צבע מעורר, עדיף לאנשים אלו להמנע מצבע זה. 

צבעים ומשמעותם

אדום

צבע התשוקה והאנרגיה. מושך תשומת לב יותר מכל צבע אחר ומקרין אנרגיה חזקה ועוצמתית המניעה אותנו לפעולה. הוא גם מקושר למיניות ומעורר תשוקה עמוקה ואינטימית. אדום משמש באופן אוניברסלי להזהיר ולאותת על סכנה. 
(מעניין לדעת שזהו הצבע הכי נעים לעין וקל לה להתרגל אליו, לכן משתמשים בתאורה אדומה במקומות חשוכים, כמו צוללות) 

כתום

צבע של ההתלהבות. כתום משדר חום ושמחה, נחשב לצבע מהנה המעניק כוחות ריגשיים. אופטימי ומרומם, מוסיף ספונטניות וחיוביות לחיים ומעודד תקשורת ויצירתיות. זהו צבע צעיר ואנרגטי.

צהוב

צבע האושר והאופטימיות. צבע עליז ואנרגטי שמביא כיף ושמחה לעולם. מקל למידה מכיוון שהוא משפיע על החלק הלוגי של המוח, משפר זיכרון ותפיסה. מעורר מחשבה וסקרנות ומגביר את הביטחון.

ירוק

צבע של הרמוניה ובריאות. ירוק הוא צבע מרגיע, המחייה את הגוף והנפש שלנו. מאזן את הרגשות שלנו ומשאיר אותנו בטוחים ושמורים. הוא גם נותן לנו תקווה לצמיחה ושגשוג. 

טורקיז

צבע של רוגע ובהירות. טורקיז מייצב רגשות ומגביר אמפתיה וחמלה. הוא משדר שלווה מרגיעה, נותן לנו דחיפה של אנרגיה נפשית חיובית המשפרת את הריכוז ומבהירה את דעתנו. יוצר איזון שמפנה את הדרך לצמיחה רוחנית.

כחול

צבע של אמון ונאמנות. לכחול יש השפעה מרגיעה על הנפש שלנו, שנותנת לנו שלווה וגורמת לנו להרגיש בטוחים ושמורים. הוא לא אוהב עימותים ויותר מדי תשומת לב. זה צבע אמין ואחראי שתמיד אפשר לסמוך על תמיכתו.
(צבע זה הוא צבע “חדש” יחסית שלא הוזכר בכתבים עתיקים. אחת התיאוריות שהאנשים לא ידעו להבדיל מצבעים אחרים ולכן הוא קיבל את שמו בתקופה מאוחרת יותר)

סגול

צבע הרוחניות והדמיון. הסגול מעורר בנו השראה לחשוף את המחשבות הפנימיות ביותר שלנו, מה שמאיר אותנו בחוכמה של מי שאנחנו ומעודד צמיחה רוחנית. לעתים קרובות הוא מזוהה עם מלוכה ויוקרה, והמסתורין והקסם שלו מעוררים פנטזיות יצירתיות.

ורוד

צבע של אהבה וחמלה. ורוד חביב ומנחם, מלא אהדה וחמלה, וגורם לנו להרגיש מקובלים. הרוח הידידותית והשובבה שלו מרגיעה ומטפחת אותנו, מכניסה שמחה וחום לחיינו. ורוד הוא גם צבע נשי ואינטואיטיבי שמתפקע ברומנטיקה צרופה.

חום

צבע היציבות והאמינות. חום הוא אמין ומנחם. יועץ וחבר גדול מלא חוכמה. אתה יכול לסמוך על העזרה שלו אם אתה צריך חוות דעת כנה, תמיכה והגנה. מייצב אותנו, עוזר לנו להישאר מקורקעות ומעורר בנו השראה להעריך את הדברים הפשוטים בחיים.

שחור

צבע העוצמה והתחכום. שחור הוא צבע חזק להפליא שמשדר סמכות וגורם לנו להרגיש בטוחים ומוגנים. נראה לעתים קרובות באירועים רשמיים ויוקרתיים, הפלא המסתורי הזה מעורר ומפתה את חושינו עם האלגנטיות והסקסיות שלו. לעיתים יכול לעורר פחד ואסוציאטיביות של חושך.

אפור

צבע של פשרה ושליטה. אפור הוא ניטרלי, שמרני ולא רגשני. הוא כמעט מוצק כסלע, מה שהופך אותו ליציב להפליא, אמין ומרגיע. יש לו נוכחות שלווה, מרגיעה. אפור נמנע מתשומת לב אבל מציע עצות בוגרות ומלאות תובנות לכל מי ששואל.

לבן

צבע הטוהר והתמימות. לבן הוא איזון אמיתי של כל הצבעים ומזוהה עם ניקיון, פשטות ושלמות. הוא אוהב לגרום לאחרים להרגיש טוב ומספק תקווה ובהירות על ידי רענון וטיהור הנפש. הוא גם מקדם פתיחות ראש ושיקוף עצמי.

ברגע שאנו מכירות בכך שצבעים משפיעים עלינו, על התגובות והמעשים שלנו – זה מאפשר לנו מרחב לפרשנות אישית ובכך להחזיר שליטה מסויימת לאיך אנחנו מגיבות . 

למשל אם את יודעת שאדום מעורר בך כעס או גורם לך לאכול יותר בארוחה, ניתן לצמצם את השימוש בו. לעומת זאת צבע צהוב יכול לעזור לנו להרגיש שמחים ואופטימים יותר, לכן ננסה להכניס יותר ממנו לחיינו.

בכל אופן, שווה לזכור להקשיב לאינטואיציה, להיות במודעות ולבדוק מה הצבע מעורר בי? – גם ללא קשר למשמעות הפסיכולוגית של הצבע ברמה החברתית או התרבותית. 

נסי לבדוק מה הצבע האהוב עלייך? מה הוא מסמל עבורך? האם תמיד אהבת אותו? כמה מהצבע הזה יש סביבך? ואיך הוא גורם לך להרגיש.

 

 

מרחב ריפוי בווטאפ

קבוצת מסרים קבוצתיים ואישיים , ברכות ותדרים מרפאים. מטרתה לתמוך בתהליכים התפתחות אישיים ורוחניים.
הצטרפי אלינו כדי לקבל עדכונים על מדיטציות, מאמרים חדשים ועוד שלל הפתעות.

למעבר לקבוצה – לחצי פה או על התמונה עם הנר 

Spread the Light