You are currently viewing פיות חלק ב’

פיות חלק ב’

כפי שראינו בפוסט הקודם – פיות חלק א’
 
האמונות לגביי פיות התפתחו לאורך הזמן וכתלות באזורים גאוגרפים שונים.
תיאור הפיה מגוון בסיפורי עם וספרות עממית. חלק מהפיות מתוארות כאצילויות ויפיפיות, חלקן בעלי מראה מבעית ולרב יש ערבוב של תכונות ותיאורים.

בימנו, התיאור הנפוץ ביותר הוא של פיה יפיפה, נשית, בעלת כנפיים של פרפר ואילו יצורים אחרים הנחשבים, באופן מסורתי לסוגים של פיות שאינם תואמים לתיאור זה – נוטים להקרא בשמות ספציפיים יותר.


על פי המסורת הסקוטית ניתן לחלק פיות לשתי קטגוריות עיקריות.
הראשונה שבהן נקראת seelie ומתורגמת לאנגלית כ”מבורך “. פיות סילי נחשבות בדרך כלל כמיטיבות וידועות כמסייעות לבני אדם במצוקה. הן בדר”כ במצב רוח ידידותי זה אך עלולות להיות מסוכנות אם נפגעות.
 
הפיות שלא שייכות לקבוצה הזו “Unseelie ” בניגוד לפיות הסילי, תמיד מזיקות לבני אדם. בקבוצה זו נכללות גם נשמות חסרות מנוח של המתים.
 
מזג
המזג של פיות, מגוון בספרות בדיוק כמו המראה שלהן. חלק מהפיות תוארו בעלות מאפיינים מטיבים ומועילים ואלו אחרות כמרושעות וזדוניות. המשותף כמעט לכולן – זאת השובבות של הפיות- הן תוארו כאוהבות לעשות טריקים והן נעלבות בקלות. הן יכולות לעבור משמחה \ ידידותיות לאכזריות ברגע.
 
גבעות הפיה
שרידי מעגלי אבן, בצורת טבעות, או בתי מגורים פרהיסטוריים עגולים אחרים באירלנד. נאמר כי שרידים אלה הם בתים של פיות ויצורים על טבעיים אחרים, או פורטלים לעולם האחר.
 
טבעת הפיות
תופעה בה פטריות, באופן טבעי, מופיעות מסודרות בצורה של טבעת. נאמר שאלו מקומות שבהם מתקבצות פיות ועל פי המיתולוגיה האנגלית והקלטית טבעות פיות נגרמות על ידי פיות ואלפים שרוקדים במעגל בלילה. אם אדם כלשהו שנקלע לחגיגות אלה נכנס לטבעת הפיות, הוא נאלץ לרקוד עד שהם יוצאים מדעתם, מתים או עוברים מעייפות.
 
 
סוגי פיות : ישנם גזעי פיות רבים ושונים ברחבי אירופה, בעיקר במיתולוגיה הגרמנית, הקלטית והסיפורי עם.
 
גמד
גמד הוא סוג של ייצור דמוי אדם הנפוץ במיתולוגיה ובפנטזיה. הגמדים מתוארים לרוב כיצורים דמויי אדם נמוכי קומה, אינטליגנטיים, קשוחים, בעלי זקנים, אשר נוהגים לחיות בעיקר באזורים תת-קרקעיים ולעסוק בכרייה, בעבודות-עץ או בעיבוד מתכות. לעיתים קרובות הם מתוארים כבעלי כוחות על-טבעיים. הגמדים נפוצים במיוחד באגדות העם, בפולקלור האירופאי, בספרי הפנטזיה ובמשחקי התפקידים.
 
אלף (Elf)

ברוב הספרים ומשחקי התפקידים האלפים גבוהים, בעלי שיער ארוך (בדרך כלל בגווני בלונד, זהב, כסף או שחור-עורבני), ללא שיער-פנים (זקנים ושפמים) ובעלי עניים כחולות, חומות, ירוקות או סגולות. האלפים הם בעלי יכולת קסם טבעית (למשל: הם יכולים לדבר עם חיות), ויכולת ראיית לילה כשל חתול. האלפים מתוארים כזריזים ועדינים, ומצטיינים בחץ וקשת ובסיף. באופן מסוים, לתיאור הזה אחראי ג’ון רונלד רעואל טולקין, אשר לקח את התיאור של האלפים מהמיתולוגיה הנורדית והפך אותו לאצילי ונשגב יותר. למעשה, האלפים של טולקין הם גזע קסום ועל-אנושי, המסמל אידיאל שקמל בפני האנושות המשתלטת על העולם.

בקרב הנוצרים רווחת אגדת ילדים המסופרת בחג המולד, לפיה האלפים הם העוזרים של סנטה קלאוס. הם חיים בקוטב הצפוני ועוזרים לסנטה לארוז את המתנות לפני שהוא מניח אותן מתחת לעץ החג. האלפים העוזרים לסנטה קלאוס הם למעשה גמדונים ולא קשורים בשום צורה לאלפים מספרות הפנטזיה ומבוכים ודרקונים.

 
גנום
גְּנוֹם (מלטינית: gnomus) הוא יצור דמיוני שמקורו ממיתולוגיה של תקופת הרנסנס, המתואר לרוב כגמד בעל זקן ארוך ומצנפת צבעונית בצורת חרוט אשר חי במחילות תת-קרקעיות. בעברית משמשים לעיתים השמות גמד, ננס, שדון או נוֹם לתיאור גנומים אף על פי שלא קיים בעברית שם ייחודי לגזע מיתולוגי זה והשמות הללו משמשים גם לכינויים של יצורים מיתולוגיים נוספים.
במהלך השנים פסלי גנומים הפכו לפריט פופולרי בגינות רבות ברחבי העולם. בישראל פסלים אלו זכו לכינוי “גמדי גינה”. גנומים מפורסמים המספרות המודרנית הם הגמדים מה”שלגייה ושבעת הגמדים”.
 
גובלין
הוא סוג של דמוי אדם זעיר מהפולקלור העולמי המסורתי, במיוחד אירופה. המילה “גובלין” נגזרת במקור מהמילה היוונית “קובאלוס”, שמתורגמת לאנגלית כתחושה או רוח רעה. המילה גובלין שמורה באופן מסורתי לכל פיה “מכוערת” שהיא שובבה או מרושעת. לכן המונח גובלין שימש לתיאור מגוון רחב של יצורים שנמצאו בשלל מסורות ברחבי אירופה.
גובלין הוא סוג של טרול מרושע. אחת מיכולותיהם היא לטוות חלומות רעים ולהכניס אותם לראשו של אדם ישן דרך אוזנו. כמו כן, אחת האמונות היא שהגובלינים נוהגים לגנוב ילדים של בני אדם ולהחביאם בארצם שמתחת לאדמה, או להחליפם בילדיהם שלהם.
 
לפרקון
הפיות הידועות ביותר במיתולוגיה האירית. הלפרקון מתואר בסיפורי עם כיצור לא מזיק באופן כללי, אך עם זאת הוא שובב וחובב מעשי קונדס, לעיתים נקשר שמו במעשי תרמית והונאה מתוחכמים שהקנו לו תדמית נכלולית – רודפת בצע.
 
על פי סיפורי עם אלה הלפרקונים מעדפים את חיי הבדידות, ומתרחקים מהציוויליזציה, אולם קיימות עדויות המצביעות על כך שייתכן שהם נהנים מחברת יצורים קסומים אחרים. קרוב משפחתו של הלפרקון נקרא “קלוריקון”, דמותו מופיעה לעיתים רחוקות, הוא חובב משקאות חריפים, מסיבות פרועות, וחיי הוללות. הלפרקונים הם חובבי ממון מושבעים וידועים בעושרם. את אוצרותיהם הם מחביאים במקומות נסתרים מעיני כל, אך ניתן להתחקות אחר עקבות האוצר אם מגיעים אל המקום בו נוגעת הקשת באדמה.
 
טרול
טרולים הם מפלצות במיתולוגיה הנורדית. הם הופכים לאבן בעקבות חשיפה לאור השמש. הם שוכנים במערות, בהרים או ביערות צפופים. טרולים מתוארים לעיתים קרובות במעברים השומרים על פני נתיבי מים, כגון גשרים או מעברים רדודים.

לרוב מתוארים הטרולים כיצורים גדולים, טיפשים ומכוערים, בעלי אוזניים גדולות ואף ארוך, הנושאים אלות ורוצחים ללא מחשבה.
 
פיקסי
פיקסיות הן פיות קטנות, ילדותיות ולעיתים קרובות שובבות שמקורן במיתוסים הקלטים. לרוב הם מתוארים כבעלי אוזניים מחודדות, חסרי כנפיים, צבע ירקרק ובעלי שיער אדום.
אחת האגדות מספרת על כך שהפיקסים היו אנשים שלא היו מספיק טובים לגן עדן, אך לא רעים מספיק לגיהנום, ולכן נכלאו על האדמה לנצח. אגדה אחרת טוענת שהם היו דרואידים שהתנגדו לנצרות ונשפטו על ידי אלוהים, שהפך אותם קטנים וקטנים מדי יום עד אשר קיבלו את הנצרות בין התיאוריות היותר חדשות טוענת ששמם של הפיקסים בא מגזע הפיקטים שחיו בסקוטלנד לפני הקלטים. או שהם גרסה שונה ליצורים אחרים שמסופר שחיו באיי בריטניה, הלפרקונים.

מרחב ריפוי בווטאפ

קבוצת מסרים קבוצתיים ואישיים , ברכות ותדרים מרפאים. מטרתה לתמוך בתהליכים התפתחות אישיים ורוחניים.
הצטרפי אלינו כדי לקבל עדכונים על מדיטציות, מאמרים חדשים ועוד שלל הפתעות.

למעבר לקבוצה – לחצי פה או על התמונה עם הנר

Spread the Light