You are currently viewing המשמעות מאחורי החלום

המשמעות מאחורי החלום

כיום, אנשים רבים רואים בחלומות חיבור אל החלקים הלא מודעים של מוחנו. כל חלום שונה, הוא יכול להיות מרגש, מפחיד, מלנכולי, קסום, הרפתקני ואפילו מיני. נראה שחלומות נעים מלהיות “רגילים” ועד מוזרים וסוריאליסטיים לחלוטין. למעט חלימה צלולה, האירועים המתרחשים בחלומותינו נמצאים בדרך כלל מחוץ לשליטתנו.

לחלומות יש משמעות מיוחדת בתיאוריות פסיכולוגיות רבות. על פי זיגמונד פרויד, הם “דרך המלך אל התת מודע”,  וחושפים רצונות לא מודעים של האדם, מחשבות ומוטיבציות. בנוסף הוא האמין שהם דרך עבור האדם לספק דחפים ורצונות שאינם מקובלים על החברה. בעוד קרל יונג, תלמידו ראה בחלומות את הביטוי של ארכיטיפים מיסטיים. בתקופת התנ”ך, האמינו שחלומות נושאים מסרים נבואיים.

חלום, מהו?

חלומות הם סיפורים ודימויים הנוצרים במוחנו, בזמן השינה. הם יכולים לגרום לך להרגיש שמחה, עצובה או מפוחדת.  חלומות יכולים להתרחש בכל עת במהלך השינה. אבל לרב מופיעים בשלב הנקרא REM (תנועת עיניים מהירה). זהו הזמן בו המוח שלנו הכי פעיל ומומחים אומרים שאנחנו חולמים לפחות ארבעה עד שישה פעמים בלילה. 

חלום צלול

בחלום זה, אנחנו יודעים שאנחנו חולמים וזהו השלב שבין ערות למצב REM.
מחקרים מראים שבזמן חלום צלול, החלקים הפעילים במוחנו, הם אותם חלקים שבדרך כלל לא נראה בהם פעילות בזמן חלום. 

חלקנו אף יכולים להשפיע על החלום, לשנות את הסיפור וזה יכול לשמש אותנו בזמן סיוט בכדי לסיים אותו למשל.

אני זוכרת כילדה, היו מקרים בהם חלמתי חלומות שלא היו נעימים לי. בשלב מסויים למדתי לזהות ולהבין שאני נמצאת בתוך חלום והכלי שלי להתעורר, היה לעצום עיניים (בתוך החלום).  

סיוט – חלום בלהות

סיוט, הוא חלום רע הנפוץ במבוגרים וגם ילדים כאחד. לעתים אנחנו חולמים סיוטים בעקבות: מתח, קונפליקט ופחד, טְרַאוּמָה, בעיות רגשיות, שימוש בתרופות או בסמים, מחלה ועוד.

אם יש לך סיוט מסוים שוב ושוב, ייתכן שהתת מודע שלך מנסה להגיד לך משהו. 

הקשבי לזה. אם אינך מבינה את החלום, מומלץ להתייעץ ולדבר עליו עם איש מקצוע, או אפילו חברה. 

למה אנחנו חולמות?

ישנן  תיאוריות רבות, לגבי הסיבה שאנו חולמות, אבל אף אחד לא יודע בוודאות. יש חוקרים שאומרים שלחלומות אין מטרה או משמעות. אחרים אומרים שאנחנו צריכות חלומות לבריאות הנפשית, הרגשית והפיזית שלנו.

מחקרים בדקו את החשיבות של חלומות לבריאות ולרווחה שלנו. במחקר אחד, חוקרים העירו אנשים בדיוק כשהם נכנסים לשנת REM. הם גילו שאלו שלא הורשו לחלום חוו יותר: מתח, חֲרָדָה, דִכָּאוֹן, קושי להתרכז, עלייה במשקל ונטייה להזיות.

מומחים רבים אומרים שחלומות קיימים בכדי לעזור לנו לפתור בעיות בחיינו, להטמיע זיכרונות, ולעבד רגשות.

אם את הולכת לישון עם מחשבה מטרידה, יש מצב שתתעוררי עם פתרון או לכל הפחות תחושה טובה יותר לגביי המצב. חלומות מסוימים עשויים לעזור למוח שלנו לעבד את המחשבות שלנו ואת אירועי היום. לפעמים, חלומות יכולים להשתיל בנו מחשבה יצירתית, ובכך לתת לחולמת תחושת השראה.

כמה זמן נמשך חלום? 

שנת REM נמשכת רק כמה דקות מוקדם בלילה, אך מתארכת ככל שאנו ישנים. מאוחר יותר בלילה, זה עשוי להימשך יותר מ-30 דקות. אז את עלול לבלות חצי שעה בחלום בודד.

מדוע קשה לנו לזכור חלומות?

חלק מהחוקרים של עולם החלומות טוענים כי הסיבה שאנחנו לרב לא זוכרים חלומות, היא בכוונה תחילה – כיוון שאם נזכור את כולם, נתקשה להבחין בין חלומות לזיכרונות אמיתיים.

מבחינה מוחית, יכול להיות שקשה לנו לזכור יותר חלומות בזמן שנת REM כיוון שהגוף “מכבא” מערכות היוצרות זכרונות. 

ואולי, אנחנו פשוט לא יודעים איך לגשת אליהם?
זה יכול להסביר למה פתאום אנחנו יכולים להיזכר בחלום שחלמנו, במהלך היום. כאשר קרה דבר מה העורר את הזיכרון שלנו. 

מה יכול לעזור לנו לזכור?

  • שינה טובה – נראה כי לרב כאשר השינה שלנו רציפה יותר, כך נזכור יותר את החלומות שלנו. לקריאה נוספת : בעיות שינה והתפתחות רוחנית
  • יקיצה טבעית – עוזרת לזכור חלומות כי כך אנחנו פחות מתעסקים בכיבוי השעון המעורר ויותר בזכירת החלום.
  • תזכורת עצמית – אם נחליט לזכור את החלומות שלנו בערב, סביר שנזכור אותם יותר בבוקר. לפני שאת הולכת לישון – שימי לך כוונה לזכור את החלומות שלך. 

טיפים לרישום חלומות

שימי לך מחברת ליד המיטה כדי שתוכלי לרשום אותם – מיד כשאת מתעוררת.

בכדי להפיק מרישום חלומות את המירב. רישמי אותם כמה שיותר קרוב להתעוררות. כל פרט הכי קטן יכול להיות משמעותי. כך גם הרגשות והתחושות שעולות מול החלום.
נסי לרשום באופן אינטואטיבי ולא לחסוך פיסות מידע חשובות כי נראות לך מוזרות או לא הגיוניות. 

אחת הסיבות שאני ממליצה לנהל יומן חלומות היא שאם החוויות הפנימיות הללו לא יתועדו כשהן קורות, רובן יישכחו. גם אם נראה שחוויה אינה אומרת הרבה כעת, בשלב מסוים בעתיד את עשויה להסתכל עליה אחורה ולזהות את המשמעות הרוחנית שלה.

יתרון נוסף לרישום החלומות שלך הוא שכאשר את לומדת ובודקת את יומן החלומות שלך, את הולכת לגלות שאת זוכרת את החלומות שלך טוב יותר ויותר.

רישום חלומות לאורך זמן, מסייע לנו ללמוד את הסמליות הפנימית שלנו. להבין טוב יותר את עצמנו ואת המסרים שאנחנו מקבלות דרך החלומות. 

מיד לאחר שאת כותבת את החלום, נסי להקדיש כמה דקות לכתוב מה לתחושתך הוא מייצג.

משמעות החלומות

כשם שיש דעות שונות לגבי הסיבה שאנו חולמים, יש דעות שונות לגבי המשמעות של חלומות.

חלק יגידו שחלומות הם פשוט סיפורים מוזרים שלא קשורים לרגשות או מחשבות ואולי זה נכון לחלק ממה שאנחנו חולמות. אך נראה שחלומות בהחלט עשויים לשקף מחשבות, רגשות, רצונות, פחדים והדאגות העמוקות ביותר שלנו. בעיקר חלומות שחוזרים על עצמם שוב ושוב. 

חלום הוא דרך לקבל תובנות על החיים שלנו ועל עצמנו. לקבל רעיונות ואף פתרונות. 

לעיתים קרובות נתקל בחלומות דומים אצל אנשים שונים. כמו רדיפה, הופעה בציבור ערומים, כישלון במבחן ועוד. החלומות אולי דומים, אך המשמעות מאחורי כל אחד – ייחודית לכל אדם.
לכן מגדירי חלומות, לרב לא יתנו לנו את הסיבה האמיתית והפירוש המדויק לנו. 

האם חלומות יכולים לחזות את העתיד?

לפעמים, חלומות מתגשמים או מספרים על אירוע עתידי. הטענה מבחינה פסיכולגית, שזהו קישור לא מודע שאנחנו עושים, למידע ידוע. או חלומות המניעים אותנו לפעול בדרך מסוימת בכדי לשנות את העתיד.אך מבחינה רוחנית, חלומות בהחלט יכולים להיות כלי לקבל מסרים עבורנו. 

סימליות חלומות

אם נחזור לפני כ-5,000 שנה, החלומות המתועדים המוקדמים ביותר תועדו על לוחות חימר. בתקופות הרומית והיוונית, אנשים האמינו שחלומות הם מסרים שנשלחו ישירות מאלוהות אחת או יותר, מאנשים שנפטרו, ושהם מנבאים את העתיד. אז היו תרבויות שתרגלו חלימה בכוונה לטפח חלומות של נבואה.

כפי שהוזכר קודם, ישנם לא מעט ספרים ואתרי אינטרנט המאפשרים לבדוק משמעות של סמלים מסויימים המגיעים בחלום. כמו בעלי חיים, אש, מים, אנשים שנפטרו ועוד.

לעיתים הפירושים יכולים להכווין אותנו אל התשובה, אך חשוב להבין את המשמעות האישית של הסמלים עבור החולמת. אני תמיד אתחיל בשאלות כמו:

  • מה החיה או האדם מסמלים עבורי?
  • האם התחושה שלי כלפיהם נעימה, או מלחיצה?
  • איזו תכונה עיקרית הם מייצגים מבחינתי?

ברמה הרוחנית, חלומות הם כלי עוצמתי להעביר מסרים מהתת מודע שלנו למודע. כיוון שבזמן שינה אנחנו לרב מרפות ומורידות הגנות שמונעות מאיתנו לראות את התשובות.

תקשור דרך חלומות

מאותה סיבה, שבזמן שינה אנחנו מרפות, בדומה למדיטציה עמוקה, אנחנו יכולות לקלוט גם מסרים מהסביבה שלנו. בזמן חלום יכול להופיע אדם שנפטר או אפילו חיה בכדי להעביר לנו מסר או תחושה מסויימת. 

מעניין לראות כי נתקלתי פעמים רבות – בחלומות מאוד משמעותיים, דווקא אצל אנשים שלא מגדירים את עצמם “רוחניים”. או פתוחים ביום יום לעולם הנסתר. 

הסיבה היא ככל הנראה שזה הזמן בו הם משחררים את החששות והפחדים וחלום מאפשר להם לקבל את המסרים בצורה פחות מאיימת. 

חלומות בתנ”ך – זוכרות את יוסף? יוֹסֵף הוא דמות מקראית, בנם של יעקב ורחל אשר נמכר על ידי אחיו. הגורל הביא אותו לפרעה כאשר הוא נזקק לפותר חלומות. יוסף פתר לפרעה את חלומותיו, ובישר לו על שבע שנות שובע העומדות בפתח ולאחריהן שבע שנות רעב. בתגובה לפתרון החלומות, מינה פרעה את יוסף למשנה למלך.

התורה מבדילה בינו לבין שלושת האבות, אשר היו נביאים. יוסף איננו נביא אלא חכם ופותר חלומות. דרכם הוא הבין את דבר האלוהים.

חלומות מרפאים 

לחלומות יכול להיות חלק משמעותי בתהליך ריפוי, נפשי ואף פיזי.

התראה 

לעיתים אנחנו כל כך עסוקות ביום יום, שאנחנו מפספסות את מה שמתרחש מתחת לפני השטח. חלום יכול לעזור לנו לזהות בעיה מתפתחת ולתריע בכדי שנוכל לבדוק זאת בזמן. 
זה יכול להיות באופן ישיר שבו נקבל את המסר בצורה מאוד ברורה וזה יכול להיות כסימן. לדוגמא אדם אשר מפתח בעיה בכליות, יתחיל לחלום על מים. 

 הכוונה

חלום יכול פעמים רבות להוות מפתח לריפוי באמצעות המסר שהוא מעביר לנו.
זה יכול להיות רמז איך לטפל נכון בבעיה, למי לפנות, באיזה כלי הכי נכון להשתמש ומה אני צריכה לעשות ברמה הרוחנית – בכדי לעודד ריפוי ברובד בנפשי, רגשי או פיזי. 
 

ריפוי אנרגטי

אפשר לחשוב על חלומות בדומה לטכניקה של דמיון מודרך. בזמן זה אנחנו נכנסים למצב תודעתי מאפשר לנו להרפות ולקבל ריפוי. פעמים רבות, יחד עם המסרים שיורדים דרך החלומות יורדת גם אנרגיה ומטעינה אותנו. לכן שינה חשובה במיוחד, כאשר אנחנו מרגישים לא טוב או מודאגים. 

לקריאה נוספת :

איך מפרשים חלומות?

לחצי כאן 

מרחב ריפוי בווטאפ

קבוצת מסרים קבוצתיים ואישיים , ברכות ותדרים מרפאים. מטרתה לתמוך בתהליכים התפתחות אישיים ורוחניים.
הצטרפי אלינו כדי לקבל עדכונים על מדיטציות, מאמרים חדשים ועוד שלל הפתעות.

למעבר לקבוצה – לחצי פה או על התמונה עם הנר 

עבודת חלימה – מרחב ריפוי

קבוצת ווטאפ בה ניתן לשתף חלומות כדי לקבל עזרה בפירוש, הכוונה או פשוט שיתוף בתהליך אישי שלכן, עם חלומות

מטרת הקבוצה ללמוד את הדרך לפתור חלומות וכך גם להכיר את עצמנו טוב יותר, דרכם.

למעבר לקבוצה – לחצי כאן 

Spread the Light