You are currently viewing אנרגית הפרחים והשפעתם על הנפש

אנרגית הפרחים והשפעתם על הנפש


פרחים הם כלי מדהים לבטא ולהעביר אהבה ואת התחושות שלנו לאחר. שפה אוניברסלית שבה הפרח מייצג עבור רובנו – אהבה, רומנטיקה, לידה, פטירה (הדרך שלנו להיפרד), ידידות והכרת תודה.  נראה כי באופן טבעי, יש לו תפקיד משמעותי בתהליכי ריפוי

על פי מחקר התנהגותי שנערך באוניברסיטת ניו ג’רזי, הטבע מספק לנו דרך פשוטה לשפר את הבריאות הנפשית. נוכחותם של פרחים מעודדת תחושות של שמחה, סיפוק מהחיים ומשפיעה על התנהגות חברתית בצורה חיובית הרבה מעבר למה שאנחנו חושבות.

המחקר הראה שלפרחים יש השפעה מיידית על האושר והם מעודדים חיוכים “אמיתיים” וכנים. המשתתפים הביעו עונג והכרת תודה בעת קבלת הפרחים. גברים שקיבלו פרחים הפגינו קשר עין מוגבר בשיחה, עמדו בסמיכות לחוקרים, והפיקו יותר חיוכים ונכונות לתקשורת מאשר אלו שלא קיבלו פרחים. מחקר רוטגרס מקשר גם בין פרחים לרווחה בקרב אוכלוסיה מבוגרת ומצא שפרחים מקלים על דיכאון, מעודדים חברות ומרעננים את הזיכרון ככל שאנו מתבגרים.

“התוצאות משמעותיות מכיוון שככל שהאומה שלנו מתבגרת והחיים הופכים מלחיצים יותר, אנו מחפשים דרכים קלות וטבעיות לשפר את חיינו – ואת חייהם של הורינו המזדקנים”, אמרה ד”ר ג’נט האוילנד-ג’ונס, פרופסור לפסיכולוגיה . 

“פרח לא חושב להתחרות עם שאר הפרחים שלידו, הוא פשוט פורח. נפתח ומסתובב לכיוון האור – מה שעושה אותו יפה” 

המחקר גם חקר היכן בבתיהם אנשים מציגים פרחים – הסידורים הוצבו באזורי הבית הפתוחים למבקרים – כמו מבואה, חדרי מגורים וחדרי אוכל – מה שמצביע על כך שהפרחים הם סמל לשיתוף.

“פרחים מביאים לרגשות חיוביים אצל מי שנכנס לחדר”, אמרה ד”ר הווילנד-ג’ונס. “הם הופכים את החלל ליותר מסביר פנים ויוצרים אווירת שיתוף.

לפי אחד העקרונות של פנג שואי לבתים פרחים מסמלים את החיים ואת אנרגיית החיים.

כל צבע של פרח, יוצר תדר שונה של גלי אור, העוברים דרך הרשתית ובמורד עצב הראייה, מעוררים תגובת שרשרת בתוך הגוף. מעודדים שחרור נוירוטרנסמיטרים, המעוררים ייצור של הורמונים מרגיעים כמו מלטונין, הורמונים ממריצים כמו אדרנלין, והורמונים מגבירים את מצב הרוח כמו סרוטונין.

קצת על הצבעים השונים:

אדום  – מכיוון שלאדום יש את התדר האיטי ביותר ואורך הגל הארוך ביותר, הוא ממריץ את בלוטות יותרת הכליה ומגביר את האנרגיה.
אינדיגו – הצבע מגרה את בלוטת האצטרובל של המוח, שהיא הרגולטור של דפוסי השינה. אינדיגו גם עוזר לשחרר את המוח מדאגות, פחדים ועכבות.
צהוב – גלי אור צהובים מעוררים את המוח, וגורמים לנו להיות ערניים, צלולים והחלטתיים. אנו מקשרים צהוב עם קרני השמש ואור היום, לכן הם עוזרים לנו להרגיש אופטימיים יותר.
כחול – מפעיל את ייצור המלטונין, כימיקל מוחי שעוזר לנו לרגיעה ולשינה. הכחול מגרה את בלוטת התריס לשחרר תירוקסין, הורמון המווסת את קצב חילוף החומרים.
ירוק – הירוק משפיע על מערכת העצבים, גורם לנו לנשום לאט ועמוק, מאט את ייצור הורמוני הלחץ ועוזר ללב להירגע.
כתום – מחזק את המערכת החיסונית ואת הריאות, מה שיכול לעזור למנוע אלרגיות תקופתיות. לכתום יש גם השפעה מיטיבה חזקה על מערכת העיכול והוא יכול לעורר את מערכת הרבייה.
סגול – מקרר אותנו, מקל על מצבים “חמים” כמו פריחות וכוויות שמש, מדכא רעב ומאזן את חילוף החומרים. צבע זה גם מגרה את בלוטת יותרת המוח, החלק שמשחרר בטא-אנדורפינים הנלחמים במתח.

בנוסף, גם הריחות שהפרחים מדיפים, משפיעים דרך כימיית המוח שלנו על מצבי הרוח והריכוז. מעבר לכך ריחות בעלי קשר חזק להעלאת זכרונות ולכן יכולים להיות כלי טיפולי בהקשר של סיטואציות שונות מהעבר, או לחילופין לחבר אותנו לזכרונות חיוביים ומשמעותיים בכדי לעודד ריפוי ולעלות את התדר שלנו.

חיי הפרח יחסית קצרים לשאר הצמחייה, לכן הוא נותן תחושה שאנחנו חייבים להפסיק את מה שאנחנו עושים כדי ליהנות ממנו, כי הוא לא יהיה שם אחר כך. פרחים מלמדים אותנו להיות נוכחים בכאן ועכשיו.

מבחינה אנרגטית

הפרחים מרגישים אותנו ואנחנו אותם. האנרגיה החיובית שלהם מהדהדת במרחב שלנו ולכן משפיעה גם על התדר האנרגטי שלנו. לא פעם נשים לב שפרח יבול כאשר התדר האנרגטי שלנו בבית ירוד, או כאשר ביקרו בביתנו אנשים עם תדר נמוך.
במידה מסוימת הפרחים עלולים לקחת על עצמם את האנרגיה הזו ולספוג אותה במקום שתשפיע עלינו. לחילופין, כאשר האנרגיה שלנו מורמת פרחים בקרבתנו ישגשגו. יש שיגידו ששיחה עם הפרחים (וצימחייה בכלל) תעודד אותם מלנבול ותעזור להם לשגשג. 

באופן כללי, פרחים זוהי דרך נפלאה להכניס הבייתה אנרגיות טובות.
חלק מהפעמים הם נשארים רעננים וחיוניים לאורך זמן אך לעיתים, כבר אחרי יום – יומיים כבר רואים סימני עייפות.
ישנם מנהגים ואמונות שונות בנוגע לצמחים, אחת מהן שפרחים יבשים (“מתים”) בעלי אנרגיה שלילית בתוך הבית. בנימה אישית אומר, כי לתחושתי אמירה זו אינה מדוייקת – ואותן אמונות לא בהכרח תואמות לכל סיטואציה ואדם.

אין דבר מקסים יותר מלייבש פרחים באופן עצמאי ולתת להם לקשט לנו את הבית. גם אם זה לתקופה קצרה של כמה ימים בהם – אנחנו מסתכלים מעבר לטריות שלהם ורואים גם את היופי, בזמן הם משנים את צבעם והופכים ליבשים. 

לי זה מזכיר את עונות השנה – כי תמיד יש יופי, גם כשהעצים ערומים והדשא מצהיב. זהו יופי שונה ולא כזה שהתרגלנו להעריך, אך הוא עדיין יופי.במהלך הייבוש, אנחנו יכולים להעביר לפרחים כוונה טובה ולברך – כך שהתדר שלהם יעלה ולקשט איתם מתנות עבור אחרים.
אני אוהבת להוסיף נרות, אבנים או כל דבר אחר שאני מוצאת בבית (ככה זה כשיש ילדים שאוהבים לאסוף הכל בחוץ) .  לאחר שאני מרגישה מיצוי, אני מחזירה אותם אל האדמה.

ושאלת השאלות – האם נכון לקנות פרחים או לקטוף אותם?

קודם כל, בכל מקרה של פרחים הגדלים בטבע, באופן פראי – חשוב לזכור שישנם הרבה פרחים מוגנים – שאסור לקטוף. אך מעבר לכך – אנחנו כמובן לא רוצות לפגוע בטבע בכך שניקח מידי הרבה. כאשר יוצאים לטבע, ישנם פרחים רבים שאפשר לאסוף, פרחים שנופלים מעצים או שיחים באופן טבעי. כאשר אנחנו מחליטות לקטוף – נזכור להגיד תודה לטבע ולשים לב שאנחנו קוטפות כמות מעטה לשימוש עצמי בתוך הבית. בסוף חייהם החזירו אותם לאדמה.

מבחינת פרחים קנויים – ניתן כמובן לקנות זרים במתנה למי שאוהבים, אך אני ממליצה לכם לקנות זרים “טבעיים” יותר – מקבץ פרחים. אפילו של כמה סוגי – בכדי להרכיב את הזר עצמאית. מבחינה אנרגטית, בצורה זו אנחנו שולטות על האנרגיה שאנחנו מכניסות אל הזר בצורה טובה יותר – ותהליך היצירה מעורר בנו השראה ויצירתיות.

לקריאה נוספת:

Haviland-Jones, J., Rosario, H. H., Wilson, P., & McGuire, T. R. (2005). An environmental approach to positive emotion: Flowers. Evolutionary Psychology3(1), 147470490500300109.‏

 

Spread the Light